Arnab Suqree Pahang

(Masih baru dalam penternakan dan masih baru dalam berblog)
Blog Untuk Penggemar/Peminat Arnab pedaging dan hias secara kecil-kecilan.
ARNAB SUQREE PAHANG
KUALA ROMPIN
PAHANG DARUL MAKMUR
Tel:~ 019~3137644

Friday, September 16, 2011

Cara Memegang Arnab atau Kelinci

Aduiiii kena cakar lagi...aku ingatkan kita boleh memegang sebarang aje binatang yang bernama arnab ni, habis calar balar tangan aku dek di cakar oleh arnab yang meronta-ronta nak lepaskan diri. Ikutkan hati mau aje kasi penendang mcm bola hihi acah aje tu Rupa-rupanya arnab ni ada cara jugak kalau kita mau memegangnya.

Bestnya kena cakar

Nasib baik sikit aje,kalau tak jatuh saham aku
Dalam hal mengangkat dan memegang arnab ia tidak boleh sembarangan, apatah lagi untuk arnab yang masih kecil. Apabila terjadi kesalahan dalam mengangkat, ia akan mengakibatkan kecederaan yang menyebabkan kecacatan kekal pada arnab.

Beberapa tabiat yang sudah menjadi kebiasaan yang salah dalam mengangkat arnab : Mengangkat arnab dengan memegang ke dua telinga arnab. Ini boleh mengakibatkan saraf telinga akan rosak kerana telinga arnab sensitif dan tidak mampu menahan berat tubuhnya. Apatah lagi apabila arnab meronta-ronta bila diangkat ditelinganya. Ini dapat mengakibatkan kepala arnab boleh terkehel dan cacat seumur hidupnya. Mengangkat arnab dengan memegang kedua kaki belakang. Hal ini akan menganggu peredaran darah, akibatnya darah akan menghimpun pada kepala dan posisi organ berubah. Ini mungkin akan terjadinya organ dalaman putus.

Kalau begini gaya cara kita pegang arnab..memang salah

Habis tu, bagaimana mengangkat arnab dengan betul?

"Untuk arnab dewasa, pegang tengkuk atau punggung dengan salah satu tangan. Setelah terangkat, sebelah lagi tangan digunakan untuk mendukung pada bahagian bawah. Lebih elok jika sebelum diangkat, dibelai-belai dahulu arnab itu. Ini adalah kerana untuk menenangkan arnab dari meronta-ronta.

Untuk arnab yang masih kecil, boleh diangkat dengan memegang bahagian sebelah depan kaki belakang melalui punggung.

Haaa..macam ni la cara pegang arnab dengan betul


Adeiii..lepas ni kena praktis lagi dan praktis lagi... :))

2 comments:

  1. hihihi..justcallmeanis kalau berminat nanti boleh la cuba bela juga nanti hihi..tp sekarang tiada stok :P

    ReplyDelete